MATURITA
1.Školní maturita z AJ – profilová část maturitní zkoušky
MATURITNÍ OTÁZKY ZDE
2. Státní maturita z AJ – společná část maturitní zkoušky
Maturitní zkouška z cizího jazyka se ve společné části MZ vždy (bez ohledu na to, zda je konána jako zkouška povinná či nepovinná) skládá ze tří povinných dílčích zkoušek:
Váha jednotlivých dílčích zkoušek při výsledném hodnocení je 2 : 1 : 1.
Pokud žák neuspěje v jedné nebo více dílčích zkouškách, neuspěl u celé zkoušky. V případě zkoušky povinné neuspěl u společné části, a tím i u celé maturitní zkoušky. Poté musí opakovat celou komplexní zkoušku, tedy všechny dílčí zkoušky. Má ale možnost změnit svou původní volbu úrovně obtížnosti, tzn., že když si vybral vyšší úroveň obtížnosti a neuspěl, může si pro opravný termín zvolit úroveň základní.
Každá z dílčích zkoušek ověřuje jiné řečové dovednosti. Didaktickým testem jsou ve dvou samostatných subtestech ověřovány řečové dovednosti receptivní – poslech a čtení. Nad rámec řečových dovedností je v didaktickém testu ověřována jazyková kompetence. Formou písemné práce je ověřována produktivní řečová dovednost – písemný projev a ústní formou před maturitní komisí jsou ověřovány produktivní řečové dovednosti – ústní projev a interakce.
Rozsah vědomostí a dovedností, které mohou být ověřovány, stanoví ministerstvo v katalozích požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky (dále jen katalog) pro příslušný zkušební předmět a úroveň obtížnosti zkoušky.
Didaktický test | Písemná práce | Ústní zkouška | |
---|---|---|---|
Poslech | Čtení a jazyková kompetence | Písemný projev | Ústní projev a interakce |
Základní úroveň obtížnosti |
|||
---|---|---|---|
Dílčí zkouška | Váha | Dovednost/kompetence | Vymezený čas |
DIDAKTICKÝ TEST | 50% | Poslech | 35 min. |
Čtení a jazyková kompetence | 60 min. | ||
PÍSEMNÁ PRÁCE | 25% | Písemný projev | 60 min. |
ÚSTNÍ ZKOUŠKA | 25% | Ústní projev a interakce | 15 min. |
Vyšší úroveň obtížnosti |
|||
---|---|---|---|
Dílčí zkouška | Váha | Dovednost/kompetence | Vymezený čas |
DIDAKTICKÝ TEST | 50% | Poslech | 45 min. |
Čtení a jazyková kompetence | 60 min. | ||
PÍSEMNÁ PRÁCE | 25% | Písemný projev | 90 min. |
ÚSTNÍ ZKOUŠKA | 25% | Ústní projev a interakce | 15 min. |
Písemná práce (PP) z cizího jazyka se skládá ze dvou částí. V každé části žák na základě zadání zpracovává jiný slohový útvar. Zadání pro PP ve vyšší úrovni obtížnosti je vždy v příslušném cizím jazyce, zadání PP v základní úrovni obtížnosti je v českém nebo cizím jazyce v závislosti na úkolu, který má žák zpracovat. V každé části žák zpracovává jeden text odlišného typu, délky a na odlišné téma / situaci.
Typy textů pro základní úroveň obtížnosti:
1. část (120-150 slov) – korespondence, charakteristika, vyprávění, esej, článek, zpráva, popis
2. část (60-70 slov) – korespondence, popis, zpráva, vzkaz, instrukce/návod apod.
Typy textů pro vyšší úroveň obtížnosti:
1. část (210 – 240 slov) – korespondence, charakteristika, vyprávění, esej, zpráva, kritika/recenze/článek
2. část (100 – 120 slov) – korespondence, charakteristika, zpráva, shrnutí, kritika/recenze/článek, instrukce/ návod apod.
V průběhu testování mohou žáci používat vlastní slovníky, pokud tyto neobsahují zvláštní přílohy věnované specificky písemnému projevu / korespondenci.
Ústní zkouška je zadávána formou tzv. pracovních listů.
Zadání | Žák si losuje jedno zadání z 25. Jednomu zadání odpovídá jeden pracovní list (s přílohami). V rámci jednoho zadání jsou ověřovány rozmanité dovednosti na třech všeobecných a jednom specifickém / oborovém tématu, který vybírá škola. |
Formát | 4 široce otevřené úlohy – každá na jiné téma (všeobecná témata jsou uvedena v katalogu požadavků pro příslušný cizí jazyk a úroveň, specifická témata si stanovuje škola v souladu s RVP a ŠVP). |
Hodnocení | Hodnocení podle centrálně stanovených kritérií. |
Povolené pomůcky | Slovníky, doplňkové stimuly (např. obrazový materiál, mapa, čtenářský deník). |
Při přípravě i v průběhu zkoušení pracuje žák s pracovním listem, který konkretizuje zadání ústní zkoušky. Pracovní list má pro všechna zadání jednotnou strukturu (počet částí zkoušky, čas vymezený na jednotlivé části zkoušky apod.) a je standardizován. Pracovní list je tvořen 4 částmi, přičemž každá z nich reprezentuje jiné téma / situaci a jiné ověřované dovednosti.
Všeobecná témata pro 1.,2. a 4. část ústní zkoušky:
Osobní charakteristika
Rodina
Domov a bydlení
Každodenní život
Vzdělávání
Volný čas a zábava
Mezilidské vztahy
Cestování a doprava
Zdraví a hygiena
Stravování
Nakupování
Práce a povolání
Služby
Společnost
Zeměpis a příroda